Nahradí AI copywriterov? 4 výhody a nevýhody využívania umelej inteligencie pri tvorbe textu
Hovorí o nej celý svet, celý svet ju používa takmer na denno-dennej báze. Umelá inteligencia zamiešala karty v rôznych odvetviach, no my sa dnes bližšie pozrieme na to reklamné. Iste ste aj vy postrehli množstvo vyjadrení od (ne)kompetentných, ktorí tvrdia, že pozícia kreatívcov v textárskom prostredí je ohrozená. Takto to však vidím ja.
Pri tvorbe ideí textov je AI perfektným spoločníkom, na ktorého nedám dopustiť. Často mi vnukne či doplní myšlienku, na ktorú by som možno prišla aj sama, no trvala by mi násobne dlhšie. Ako som však vyššie spomínala, moja vrúcnosť k AI je v rámci tvorby IDEÍ textov, nie textov samotných. Poďme však pekne po poriadku a povedzme si, prečo je AI copywriting super a vo viacerých prípadoch lepší ako práca s ľudským kolektívom.
Výhody spolupráce s AI
1. So správnym promptom nahradí brainstorm 5 ľudí
Je to tak. Musíte AI však dodať všetky informácie, ktoré by mala o vašom projekte, na ktorom má práve pracovať, vedieť. Ak si nie ste istí, či viete, čo AI potrebuje, stačí sa jej spýtať, AI vám môže položiť otázky, ktoré jej pomôžu lepšie pochopiť a vypracovať zadanie. AI vám ich ochotne pošle a ich zodpovedanie vám nezaberie viac ako 4 minúty - výsledok je však neporovnateľne lepší.
2. Je nevyčerpateľná
Áno, aj to je výhoda umelej inteligencie. Ak stále neprišla tá správna odpoveď, nápad či výstup, o ktorý stojíte, pokojne to s ňou môžeš skúšať ďalej. A skôr či neskôr určite príde odpoveď, ktorá vás uspokojí.
3. Neuráža sa
To je ďalší silný faktor, v ktorom AI pred prácou s ľuďmi vedie, a to najmä pri práci s kreatívcami. Z vlastnej skúsenosti viem, že kreatívci sú citliví ľudia, ktorí sú na svoj duševný výkon hrdí a považujú ho za svoje umenie. Aj preto je niekedy náročné pripomienkovať a vracať ich výstupy, s ktorými či už zadávateľ zadania alebo nadriadený nie je spokojný. S AI však žiadne urážanie nehrozí, aj preto môžete pripomienkovať koľko sa vám ráči.
4. Je promptná
Poznáte to, keď sa snažíte od kreatívca vydolovať zadanie, ktoré ste mu poslali pred 3 týždňami? Pri spolupráci s umelou inteligenciou nemusíte na nič čakať a ani sa jej doprosovať, aby zadanie dodala. Urobí to sama, promptne a koľkokrát chcete.
Nevýhody spolupráce s AI
1. Zlá, veľmi zlá slovenčina
Je to tak. Môže si hovoriť kto chce, čo chce a vychvaľovať AI do nebies, jej slovenčina je nedokonalá a nedostačujúca. Ak chceme, aby bol text dobre čitateľný, využíval spisovné slová, správny slovosled a gramatiku, musíme sa textovému výstupu od AI ešte dobrú hodinu či dve povenovať.
2. Originalita v prdeli
Viete, čo robí texty atraktívnymi? Emocionálna vloha človeka. AI dokáže na základe istých algoritmov a vzorcov napodobniť ľudskú emocionalitu, ešte však ani zďaleka nie sme tam, kde si väčšina marketérov myslí, že sme. Samozrejme je však možné, že v budúcnosti to bude inak. Aktuálne sa ale píše rok 2024 a umelá inteligencia nedokáže vyprodukovať taký originálny, emocionálne nabitý a expresívny text, ako človek, tobôž spisovateľ, textár, copywriter.
3. Google penalizuje výstupy od AI
Čožéé? Áno, vážne. Aj keď nie priamo. Texty tvorené umelou inteligenciou sú len zberom dát, ktoré boli už na internete vypublikované. Ak napíšete článok bez akejkoľvej vlastnej vlohy, nevytvoríte tak pridanú hodnotu a vyhľadávač nebude mať dôvod váš výstup posúvať na vyššie pozície.
4. Rukopis AI
Poznáte tie krkolomné slovné konštrukcie, ktoré AI produkuje? Ja ich teda spoznám v každom texte a ak mi copywriter dodá text s čo i len jednou takouto frázou, vraciam mu ho.
Tip odo mňa:
Zaplatil som copywriterovi za blog 3 hodiny práce, reálne však nad ním strávil vďaka AI asi pol hodinu. Ako to mám riešiť?
Aktuálne rieši tento problém v rámci spolupráce s copywritermi asi 9 z 10 podnikateľov. Môj názor na túto situáciu je taký, že je to veľmi neetické. Viaceré renomované reklamné agentúry začali AI pri svojej práci priznávať, teda prídu za klientom s návrhmi od AI. V tom nevidím žiadny problém. Problém vzniká vtedy, ak kreatívec prácu AI vydáva za svoju a predlžuje tak čas, ktorý nad ňou strávil a teda umelo navyšuje aj odmenu, ktorú za vypracované zadanie má dostať. Môj návrh je poslať zadanie mne na audit, na základe ktorého vypracujem argumenty, ktorými môžete copywritera konfrontovať.