Blog

Kristína Nemcová

Čo je to copywriting a prečo je potrebné, aby bol dobrý? 
Čo je to copywriting a prečo je potrebné, aby bol dobrý? 

Čo je to copywriting a prečo je potrebné, aby bol dobrý? 

Vidieť a počuť ho na každom rohu, no napriek tomu si väčšina nie je istá tým, čo sa za významom copywritingu ako takého skrýva. Ak ste fanúšikom vágnych viet, na svoje si tu veru neprídete.

 

Skloňovanie slova copywriting či copywriter nie je v našich končinách ničím neobvyklým, a to napriek tomu, že je to výraz prevzatý z angličtiny. V jednoduchosti povedané je to reklamný text, ktorého poslaním má byť podnecovanie čitateľa k akcii, ktorú chceme, aby vykonal.

 

Je copywriting umenie?

 

Reklamné texty sú také suché, ako hovädzia sviečková bez smotany. Dobrý copywriter vie, že suchá sviečková nechutí, teda sa nepredáva. Jeho úlohou je tú istú sviečkovú zatraktívniť, teda pridá smotanu a ešte ju aj dochutí.

 

Zdroj: pexels.com

 

Aby sme si lepšie rozumeli, ukážeme si to na názornom príklade, dobre?

 

Necopywriterský text:

Predávam pletivo. Chcem na tebe zarobiť, tak si nejaké kúp.

Copywriterský text:

Potrebuješ oplotiť pozemok? Teraz je ten správny čas! V našom sklade na Tehlárskej ulici v Nitre nájdeš teraz pletivá rôznych farieb a rozmerov. Navyše pri objednávke nad 50 metrov dostávaš automaticky zľavu 15 %. Poponáhľaj sa, zásoby sa rýchlo míňajú.

Tešíme sa na tvoju návštevu každý deň od 7:30 až do 18:00.

 

Tak čo, už v tom máš trošku jasnejšie? :) Verím, že áno.

 

Môže písať každý?

 

A prečo by nemohol? Nevidím v tom žiadny problém, ak hovoríme o kreatívnom písaní či hobby. Že písať môže každý potvrdil aj príchod influencerov na sociálnych sieťach, kde denne čítame texty od športovcov, hercov, dizajnérov či iných „nepisateľov". Aj keď v súčasnosti influence marketing má niečo do seba, najlepšie výsledky možno dosiahnuť len s profesionálnym copywriterom, ktorý má dar slova. Rukopis „vypísaného" copywritera totiž možno rozoznať na sto honov.

 

Nadšenec pre písanie sa dokáže naučiť riadny pravopis, osvojiť si frázy či prelistovať cudzie slová. Profesionálny copywriter však disponuje talentom, kreativitou, logikou a širokou slovnou zásobou. Tieto schopnosti sa naučiť nedajú, s nimi sa musí človek narodiť a začať ich rozvíjať.

 

Nie je to len o písaní

 

Dôležitou súčasťou výbavy copywritera sú aj znalosti z iných oblastí marketingu, pretože sa ich práca často snúbi. Copywriter by mal vedieť, čo je to SEO, boostovanie, cielenie, remarketing, landing page, Lorem Ipsum, call action či tone of voice. Ak si chcete overiť svojho brigádnika, ktorý vezme za normostranu dve eurá, skúste sa ho spýtať na tri z týchto pojmov.

 

Preto, milí podnikatelia, nepodceňujte silu slova a skúseností. Aj keď sa odhodláte na tvorbu webu či spravovanie sociálnych sietí sami a bez vopred určenej stratégie, myslite na to, že to môže mať na váš biznis negatívny dopad.