Zvýšte čítanosť vašich článkov: 8 tipov, ako napísať dobrý titulok
Titulok je kľúčovým prvkom akéhokoľvek obsahu, či už ide o článok, blogový príspevok, alebo sociálny mediálny príspevok. Kvalitný titulok dokáže prilákať pozornosť čitateľov a motivovať ich k prečítaniu obsahu. Pútavé titulky môžu rozhodnúť o osude vášho článku. Existuje nekonečné množstvo spôsobov, ako napísať dobrý titulok, preto si vyberte hneď niekoľko možností prístupov písania titulkov a nakombinujte ich, aspoň tak to teda robíme my. V nasledujúcom príspevku vám poskytnem tipy a triky, ktoré sa mi za roky praxe v médiách, PR a reklamných agentúrach osvedčili.
Tie najlepšie titulky sa od priemerných líšia tým, že ich potenciálny čitateľ neprehliadne. Dobrý titulok na čitateľa emočne zapôsobí tak, aby uňho vznikla potreba článok si rozkliknúť a prečítať si ho. S príchodom sociálnych sietí už nie je dôležitý len klik, ale tiež interakcia. To znamená, že médiá či blogeri nemajú záujem len o číslo zhliadnutia, ale aj komentáre. Aj preto sme často svedkami, ako sa s príchodom sociálnych sietí čoraz viac médií uchýlilo k bulvárnym titulkom, ktoré vyvolajú v komentároch na sociálnych sieťach búrlivé reakcie. Bulvárny titulok je však najľahším a nie práve šťastným riešením. Pozrime sa na zopár tipov, ako získať svojho čitateľa rafinovanejšie a na úrovni.
Jasnosť a stručnosť
Titulok by mal byť krátky, ale jasný. Zavádzajúce titulky čitateľa možno prinútia kliknúť, no ak „kulehu” objaví, viac si na blog či článok z vašej dielne neklikne. Zamerajte sa na esenciu obsahu a snažte sa ju zhrnúť do niekoľkých výstižných slov. Dlhé titulky tiež nie sú dobrým riešením, a to hneď z dvoch dôvodov. Vyhľadávače nemajú dlhé titulky radi, preto sa vášmu článku nemusí v prostredí Google dariť, a čitateľ zase nemá na dlhé titulky čas ani chuť. Skúsení redaktori, editori či copywriteri si vytvoria vždy niekoľko variantov titulkov, v ktorých využijú viaceré prístupy a ich kombinácie. Nakoniec vyberú ten najlepší.
Napríklad: Píšete článok o tipoch, ako šetriť peniaze. Vaše návrhy by mohli vyzerať takto:
- Máte týždeň pred výplatou prázdnu peňaženku? 3 kroky, vďaka ušetríte peniaze aj vy
- Ako ušetriť za mesiac až 180 eur? Je to jednoduché!
- Jozef za rok našetril 2-tisíc eur a ani nevedel ako. Každý deň urobil toto
- Tip od finančného poradcu: Odložte si 2 eurá denne a uvidíte, čo sa stane
V titulkoch sme využili 4 rôzne prístupy písania titulkov. Použiť by sa dali všetky 4, no zlaté pravidlo hovorí, že najlepší je ten najkratší. Aj preto by sme použili titulok číslo 2. Je konkrétny, sľubuje návod a obsahuje expresívne slovo jednoduchý. Takáto kombinácia by mohla na potenciálneho čitateľa zapôsobiť.
SEO optimalizácia
Používajte v titulku relevantné kľúčové slová, aby sa zvýšila jeho viditeľnosť vo vyhľadávačoch. Buďte však opatrní a nedopustite, aby titulok vyznel príliš umelo. Ako napísať dobrý SEO článok sa môžete dočítať v mojom blogu.
Vytvorte napätie
Ak vytvoríte titulkom v potenciálnom čitateľovi pocit napätia, máte vyhraté. Napätie vzbudzuje zvedavosť, ktorú si čitateľ túži ukojiť. Ideálnym nástrojom, ako vytvoriť napínavý titulok, je tajomstvo. Dajte potenciálnemu čitateľovi pocit, že môže nahliadnuť do niečoho tajomného, záhadného, exkluzívneho.
Napríklad: Tajomstvo Elona Muska, ktoré doteraz skrýval. Toto je dôvod, prečo je taký úspešný
Ukážte čitateľovi pridanú hodnotu
Ľudia sú viac motivovaní čítať obsah, ktorý ponúka výhody alebo riešenia ich problémov. Zahrňte do titulku to, čo čitateľ získa alebo sa naučí z vášho obsahu. Na článok s tipmi si klikne aj človek, ktorý si po radu neprišiel. Opäť za to môže zvedavosť, či mu článok ponúkne niečo, o čom nevedel.
Napríklad: 7 tipov na koláče hotové do 15-tich minút
Testujte rôzne varianty
Skúšajte rôzne verzie titulkov a sledujte, ktoré majú najlepší efekt. Týmto spôsobom môžete ľahko identifikovať, čo najlepšie funguje na vašu cieľovú skupinu. Nebojte sa tiež titulok aktualizovať a meniť na základne aktualizačného momentu. Experimentujte.
Bulvárny titulok je fajn len do istej miery
Bulvárne titulky nikto neprehliadne, no, ako sme už v úvode spomínali, nesú si so sebou isté riziko. Aj keď získate vytúžené kliknutie, ľudia zvyknú bulvárnymi titulkami opovrhovať. Preto sa pri použití bulvárneho titulku uistite, že obsah je vyvážený, má pridanú hodnotu a že titulok neslúži len na získanie kliknutí. Svojho čitateľa by ste si tak mohli proti sebe ľahko poštvať.
Titulok personalizujte
Ak je to možné, personalizujte titulok tak, aby oslovil priamo cieľovú skupinu. Potenciálny čitateľ bude mať vďaka personalizácii pocit, že autor písal článok práve preňho.
Napríklad:
Máme pre vás tip, ako si udržať dobrú kondíciu
Získajte peniaze navyše. Na tento bonus máte nárok aj vy
Kontrola gramatiky a pravopisu
Nenechajte sa zviesť k vytvoreniu kreatívneho titulku na úkor gramatických a štylistických chýb. Správny redaktor či copywriter si titulok po sebe prečíta aj 5x, len aby sa uistil, že je správne napísaný. Inak sa môže ľahko stať, že s chybou titulok nebude pôsobiť profesionálne, a to nehovoríme len o hrúbkach. Aj v titulkoch z dielne profesionálnych redakcií často nachádzame štylistické chyby, ktorých by sa médium dopúšťať nemalo.
Medzi najčastejšie chyby patria:
-
Úvodzovky
Veľa slovenských redakcií používa anglické úvodzovky, ktoré si môžeme ukázať na slove “vtipné”. Slovenské úvodzovky sa však píšu inak, a to konkrétne jedny dole a jedny hore. Ich správne použitie vyzerá takto: „vtipné”.
-
Kľudne
Slovo kľudne nie je spisovné, napriek tomu sa neustále používa. Jeho spisovný ekvivalent je slovo pokojne. Kľudne je český bohemizmus a nevyužíva sa od roku 1992.
-
Doporučujeme
Doporučená môže byť pošta, no nie sprostredkovanie rady. Aj niekomu chceme poradiť, tak mu niečo odporúčame.
-
Nakoľko
Obľúbené slovo sa používa ako synonymum slova keďže. To však nie je správny prístup. Slovo nakoľko by sa malo používať iba v súvislosti s číselnými údajmi. Vždy, keď budete chcieť namiesto keďže použiť nakoľko, klepnite si po prstoch.
Druhy titulkov
Titulky sú kľúčovým prvkom každého textu, ktorý komunikuje s verejnosťou, či už ide o články, blogové príspevky alebo sociálne médiá. Každý druh obsahu vyžaduje k tvorbe titulkov špecifický prístup, vďaka ktorým by titulky mali nielen prilákať pozornosť, ale aj vyjadriť podstatu obsahu. Nižšie nájdete rozpísané druhy titulkov a príklady, ako ich používať.
1. Informatívny titulok
Tieto titulky poskytujú jasné informácie o obsahu a zvyčajne odpovedajú na otázky „čo?", „kedy?" alebo „ako?".
Napríklad: Ako začať s cvičením doma: Jednoduché tipy pre začiatočníkov
2. Titulok založený na číslach
Tento druh titulku využíva konkrétne číslo, aby upútal pozornosť čitateľa.
Napríklad: 7 účinných spôsobov na zlepšenie produktivity, ktoré môžete hneď vyskúšať
3. Kontroverzný titulok
Kontroverzné titulky často vyvolávajú búrlivé diskusie a zvyčajne obsahujú kontroverzné tvrdenie alebo otázku.
Napríklad: Je káva skutočne škodlivá? Fakty, ktoré ste o nej nevedeli
4. Titulky s otázkou
Otázky vo titulkoch podnecujú zvedavosť čitateľa a motivujú ho k ďalšiemu čítaniu.
Napríklad: Čo je tajomstvom šťastného života? Vedci majú odpoveď
5. Emotívny titulok
Azda každý titulok je vďaka použitiu expresívnych slov emotívny. Tento titulok je však špeciálny tým, že sa snaží zapôsobiť na potenciálneho čitateľa a vytvoriť si s ním spojenie, podnietiť ho k tomu, aby sa s obsahom stotožnil, vcítil sa doň alebo sa ním nechal inšpirovať.
Napríklad: Príbeh odvahy: Ako jedno malé rozhodnutie zmenilo celý môj život
6. Titulky s príbehom
Tieto titulky predstavujú čitateľovi náznaky príbehu, ktorý bude ďalej rozvíjaný v obsahu.
Napríklad: Tu to všetko začalo: Moje skúsenosti s cestovaním po svete
Silné slová do titulku
Vhodné slová použité v titulku sú pre upútanie pozornosti potenciálneho čitateľa kľúčovým faktorom. Silné slová vyvolávajú v čitateľovi emócie alebo zaujímavé vnemy. Nižšie sme pre vás rozpísali 88 expresívnych slov, ktoré v titulkoch fungujú.
88 slov, ktoré urobia titulok chytľavým:
- Úžasný
- Tajomný
- Revolučný
- Exkluzívny
- Neprekonateľný
- Neuveriteľný
- Rýchly
- Jednoduchý
- Účinný
- Odborný
- Fantastický
- Nepochopiteľný
- Kreatívny
- Nový
- Originálny
- Strhujúci
- Osobný
- Hmatateľný
- Moderný
- Inovačný
- Prekvapivý
- Neodolateľný
- Záhadný
- Svižný
- Očarujúci
- Unikátny
- Zaujímavý
- Praktický
- Šokujúci
- Nezvyčajný
- Nezabudnuteľný
- Vybraný
- Exotický
- Neporovnateľný
- Nečakaný
- Pútavý
- Výnimočný
- Nezastaviteľný
- Ohromujúci
- Nepochopený
- Rozkošný
- Pôsobivý
- Zábavný
- Očarujúci
- Osožný
- Neskutočný
- Rozprávkový
- Nenahraditeľný
- Návykový
- Nezdolateľný
- Podmanivý
- Skvelý
- Vtipný
- Štýlový
- Oslnivý
- Srdcervúci
- Dojemný
- Inšpiratívny
- Nepredvídateľný
- Veselý
- Mimoriadny
- Zázračný
- Oživujúci
- Lákavý
- Vynikajúci
- Neodolatelný
- Nevšedný
- Vzácny
- Prenikavý
- Nezlomný
- Impozantný
- Fascinujúci
- Božský
- Rozhodujúci
- Fascinujúci
- Štýlový
- Nepopierateľný
- Vzrušujúci
- Silný
- Udržateľný
- Výkonný
- Udivujúci
- Virtuózny
- Dynamický
- Nádherný
- Strhujúci
- Vynikajúci
- Dokonalý
Nechcú sa vám učiť nové fígle a trápiť sa písaním? Nechajte to na mňa, pôjde mi to podstatne ľahšie a ešte ma to aj baví! Napíšte mi na info@kristinanemcova.sk a dohodneme sa.